Конспект уроку

Тема: Технологія площинного стругання деревини

Клас: 11

Тривалість уроку: 90 хв.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: урок вивчення, застосування знань, навичок учнів.
Технологія уроку: технологія розвивального навчання та проблемного
навчання.
Мета : навчати учнів виконувати площинне стругання деревини, розвивати
навички роботи з ручним та електричним рубанком, виховувати бережливе
ставлення до навколишнього середовища.
Задачі: формувати в учнів поняття про налаштування рубанка до роботи;
вміння користуватись рубанком; аналізувати та робити відповідні висновки та
узагальнення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього
середовища.
Об’єкт практичної діяльності учнів: лінійка, указка.
Обладнання: рубанок, креслярський інструмент, технологічні картки,
заготовки з дерева, комп’ютер.
Рекомендації до підготовки і проведення уроку: підготувати заготовки з
дерева для виготовлення лінійки. указки.
План уроку:
Організаційний етап - 10 хв.
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів – 10 хв.
Повідомлення теми і завдань уроку – 5 хв.
Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
Підготовка доо практичної роботи – 15 хв.
Практична частина – 30 хв.

Хід уроку.
І. Організаційний етап.

II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

(Бесіда з учнями)
1. Що називають технологічним процесом пиляння?
- Очікувана відповідь: « Пиляння - це процес закритого різання, що
здійснюється багаторізцевими інструментами — пилками».
2. Які пилки застосовують для повздовжнього пиляння?
- Очікувана відповідь: «Для поздовжнього пиляння застосовують пилки з
косокутними зубцями (40–50°)»
3. Які види пил використовують для поперечного пиляння?
- Очікувана відповідь; «Для поперечного – із зубцями у вигляді
рівнобедреного або рівностороннього трикутника (60–70°)»
4. Для змішаного (пиляння по кривих лініях) використовують?

- Очікувана відповідь – «Для змішаного пиляння використовують із
зубцями у вигляді прямокутного трикутника (50–60°).
5. Для чого призначене стусло?
Очікувана відповідь:
« Стусло – це важливий інструмент, необхідний для проведення точних
робіт із деревообробки.»
«Стусло – це пристосування, яке служить для виробництва розпилів з
фіксованим кутом.»

II. Мотивація навчальної діяльності.

Виготовляючи столярні вироби, ми неодноразово маємо проблему із
тим що не всі потрібні деталі мають необхідні розміри, деякі з них ми можемо
підігнати за допомогою ножівки а в деяких при підгонці у нас виникають
труднощі. Сьогодні ми познайомимось з інструментом який в подальшому
буде нам допомагати вирішувати ці проблеми.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Тема сьогоднішнього уроку: «Технологія стругання деревини».
- Навчатись читати технологічну документацію;
- Розвивати навички налаштовування рубанка;
- Вдосконалити навички володіннярубанком;
- Уміння дотримуватися безпечних робіт під час стругання.
V. Вивчення нового матеріалу.

Що ж називають струганням?
Струганням називають процес різання, при якому площина різання
збігається з оброблюваною поверхнею. Струганням надають деталям
правильної форми і розмірів, які зазначені на кресленні. Крім того, поверхня
стає рівною, чистою і гладенькою. Стругають деревину ручним і
механізованим способами, дістаючи плоскі і криволінійні поверхні.
Які інструменти використовують для стругання?
Для ручного стругання деревини застосовують рубанки (струги), які
залежно від призначення можуть бути різними за конструкцією, проте
загальний принцип їхньої роботи однаковий.
З яких частин складається рубанок?
Розглянемо будову одного з найбільш поширених рубанків. Він
складається з дерев'яної колодки і клинка, виготовлених з деревини граба,
бука, ясеня, груші, і із стального ножа з гострим лезом, закріпленого в колодці
за допомогою клинка. Для зручності в роботі деякі рубанки в передній частині
мають дерев'яний ріжок або в задній — ручку. Нижня частина колодки
називається підошвою. Вона має бути плоскою для стругання плоских
поверхонь або мати зворотний профіль оброблюваної поверхні при
криволінійних і профільних поверхнях. Для встановлення ножа і виходу
стружки в колодці продовбане гніздо (лоток), що звужується до виходу з
підошви до ширини 5—9 мм (проліт). Передня частина прольоту при
струганні створює підпір волокон. Чим проліт вужчий, тим чистішою
виходить поверхня стругання. Якщо підошва стирається і проліт
розширюється, то в передню частину її вставляють на клеї п'ятикутну вставку

з твердої породи деревини (самшиту, груші, граба). Цим вирівнюють передню
частину прольоту і роблять його вужчим.
Задня частина прольоту утворюється внаслідок перетину задньої частини
лотка з підошвою. Кут, утворений між ними, називають кутом присадки ножа,
і він завжди дорівнює куту різання. Ніж має щільно прилягати до площини
лотка, щоб в процесі стругання не виникало вібрації. Кріпиться ніж за
допомогою клинка, який впирається в бокові заплечики на бокових стінках
лотка. Ножі виготовляють з високоякісної інструментальної вуглецевої
термічно обробленої сталі, леза гартують. Ножі можуть бути суцільними або
наварними (із звичайної сталі наварюють на передню грань ножа по всій
ширині робочої частини пластину високоякісної сталі не менш як 50 мм
завдовжки і 1,5—2 мм завтовшки).
На які групи можна поділити рубанки?
Всі ручні рубанки поділяють на дві групи.
До першої групи-відносять рубанки для стругання плоских поверхонь
(шерхебель, одинарний і подвійний рубанок, торцевий рубанок, фуганок,
напівфуганок, шліфтик, цинубель).
До другої групи відносять рубанки для стругання профільних (фігурних)
поверхонь (зензубель, фальцгобель, штабгобель, кальовки, фігарей,
карнизник, галтель, штап, гратгобель, грунтубель, шпунтубель, федергобель,
горбач). У рубанках для плоского стругання стружка виходить вгору через
лоток, а в рубанках для профільного стругання (колодки яких, як правило,
вузькі) стружка виходить крізь проріз збоку.

Підготовка ручних рубанків до роботи.

(Розповідь вчителя супроводжується з наочним показом налаштування

рубанка)

Для якісного стругання треба добре нагострити і правильно налагодити
інструменти. Щоб нагострити ніж, його виймають з лотка, притримуючи
великим пальцем, і ударяють киянкою по затилку колодки в фуганку легкими
ударами по кнопці. Заточують ніж на точилі з природного каменю або на
наждачному крузі до утворення задирів на передній грані ножа. Правлять ніж
на мармуровому бруску коловими рухами. Кут загострення перевіряють
шаблоном, а правильність заточування леза — кутником і лінійкою.
Ножі інструментів для профільного стругання заточують на фігурних
брусках або напилках відповідного профілю. Правку здійснюють на
мармурових фігурних брусках або наждачним порошком з маслом,
накладаючи його на відрізок твердої деревини відповідного профілю Легше
гострити ножі з наварним лезом, тобто коли на передню грань наварена
стальна пластина 1,5—2 мм завтовшки на висоту 50—60 мм. Такі леза ножів
менше викришуються
Нагострений ніж ставлять у лоток колодки і закріплюють дерев'яним
клинком. Клинок має бути добре підігнаний і щільно притискати ніж до ложа
(кута присадки). Лезо має виступати з підошви колодки рівномірно
(тоненькою ниточкою) без перекосу на 0,2—0,3 мм і тільки в шерхебеля може

виступати до 3 мм. При зберіганні стругальних інструментів лезо ножа
повинно не виступати з підошви, а навпаки, ховатися в лотку.
Прийоми стругання ручним інструментом.

(Розповідь вчителя супроводжується з наочним показом налаштування

рубанка)

 Перед початком роботи ручним інструментом заготовку треба добре
оглянути, визначити лицевий бік і напрям волокон. Стругати слід тільки по
напрямку волокон — це полегшує працю і дає кращу поверхню. Заготовки
кріплять на верстаті за допомогою гребінок або в лещатах так, щоб вони
щільно прилягали до верстата. Робітник має стояти впівоберта до верстата,
корпус трохи нахилений уперед, ліва нога висунута вперед, паралельно
верстатові, а праву ставлять так, щоб кут між ступнями ніг становив 70—80°.
При струганні треба правильно і надійно тримати інструмент і
перемішувати його тільки рухами рук. Стругання будь-яким інструментом
ведеться на повний розмах рук по прямій лінії. Чим менше рухів корпуса, тим
менше втомлюється робітник. Натискувати на інструмент треба рівномірно,
щоб не заовалити деталь на кінцях, тому на початку стругання заготовки
більше натискують на передню частину колодки, а в кінці — на задню. При
русі інструменту назад задню частину колодки трохи піднімають, щоб
запобігти зашліфовуванню леза різця.

Практична робота.

Перед тим, як перейти до практичної частини уроку нам необхідно ще раз
ознайомитись із правилами безпечної праці під час виконання практичних
робіт.

Вступний інструктаж.

Правила безпечної праці при проведенні практичних робіт.

1. Приступати до виконання робіт тільки з дозволу вчителя.
2. Користуватись тільки справним інструментом.
3. Інструменти і матеріали на робочому столі повинні розміщуватись у певному
порядку: прямо перед працюючим – підкладна дошка, ліворуч – матеріали,
праворуч – інструменти.
4. Під час роботи ріжучим і колючим інструментом необхідно стежити, щоб
пальці рук не були в зоні напрямку руху леза або вістря.
5. Не працювати різальним інструментом без опори.
6. Забороняється торкатися і вмикати важелі та кнопки обладнання, розміщеного
в майстерні.
7. Неможна без дозволу вчителя вмикати електричне обладнання в розетки.

Тема Технологія стругання деревини

Мета: Навчатись підготовляти рубанок до роботи. Розвивати навички
чорнового стругання деревини. Ознайомитись з будовою та видами
рубанків.

Обладнання: Рубанки, олівець, лінійка, рейсмус, кутник,ножівка,напрямна
колодка.

Хід роботи.

1. Визначити з яких частин складається рубанок.
2. Визначити об’єкт праці.(Технологічна картка № 2, №3)
3. Проаналізувати які види рубанків будем використовувати під час
стругання.
4. Перевірити готовність інструменту до роботи.
Поточний інструктаж.

Під час виконання учнями практичної роботи здійснюю спостереження за
роботою учнів, допомагаю учням організувати робоче місце,надаю
індивідуальні або фронтальні інструктажі, за необхідності їх консультую.

Заключне інструктування.

Підведення підсумків уроку, обговорення та виставлення оцінок.
VII. Презентація учнівських робіт та їх оцінювання.
Учитель оголошує та коментує оцінки, які отримують учні за
виконання випереджувальних завдань та за практичну роботу.
VIII. Підбиття підсумків заняття.

1. Рефлексія із застосуванням інтерактивної методики «Мікрофон»
Запитання
 Що сподобалось чи не сподобалось на уроці?
 Чи дізнались про щось нове, цікаве?
 Чого навчились? Що очікували від себе та інших?
 Яких результатів досягли?
 Що вдалось, а що ні?
 Чи взяли з цього уроку щось корисне для себе?
 Чи застосовуватимете набуті знання в майбутній практичній діяльності?
2. Аналіз кращих робіт учнів. (Учні називають авторів, роботи яких найбільше
сподобались. Учитель аналізує найкращі розробки, акцентуючи увагу на
правильності виконання ескізу, дотриманні конструктивних та естетичних
вимог, грамотному описі моделі, обґрунтуванні доцільності вибору).
3. Оцінювання навчальних досягнень. Виставлення оцінок у щоденники.
4. Контроль за прибиранням робочих місць.

IX. Заключне слово вчителя

Ми з вами сьогодні вивчали тему стругання деревини, де основним завдання в
нас було ознайомитись з будовою рубанка, навчатись налаштовувати його до
роботи та виконувати операцію стругання. Також ми з вами проаналізували
технологічні картки і кожен з вас вирішив який виріб буде виготовляти на
наступний урок

VIII. Домашнє завдання.

Вивчити будову рубанка, підготувати матеріал для виконання практичної
роботи

IХ.Додаткові матеріали

Додаток №7 із посібника «Календарне планування уроків трудового
навчання 7 клас. Посібник для вчителя»

Комментарии